Re: Stelling: Het imago van de Rooms-katholieke kerk is onherstelbaar beschadigd

Stelling: Het imago van de Rooms-katholieke kerk is onherstelbaar beschadigd

• gewaardeerd door 0 gebruikers
  • Dit bericht heeft 4 Antwoorden |
  • 3 Volgers
  • Vanochtend was het zo ver: het langverwachte eindrapport van de commissie Deetman werd gepresenteerd. Bijna twee jaar werd er onderzoek verricht naar seksueel misbruik van minderjarigen in de Rooms-Katholieke Kerk. De slachtoffers wachtten in spanning af. Zij hebben hier lang naar uitgekeken. Kan er nog iets gedaan worden voor hen om met hun beladen verleden om te kunnen gaan? Hoe kan hun genoegdoening gegeven worden? En willen ze dat nog? Of is het rapport van de commissie Deetman genoeg en wordt daarmee het boek gesloten? Is er ruimte voor vergeven en vergeten?

Is er met het rapport volledig schoon schip gemaakt en moet het instituut nu met rust worden gelaten? Er zijn ook al gesprekken gevoerd tussen representanten van de Kerk en slachtoffers. Is daarmee de kous af?

Daarom onze stelling: Het imago van de Rooms-katholieke kerk is onherstelbaar beschadigd. Wat vind jij?

Om te reageren moet ingelogd worden.
  • De RK kerk heeft er door de eeuwen heen alles aan gedaan om een slecht imago te hebben. Er is op grote schaal gelogen, gemoord, gedreigd en verketterd.

Volgelingen dienen om het instituut getalsmatig aanzien te geven en dus macht. Hun geldelijke inbreng is van groot belang.
    Zij worden beloond met de belofte op een beter leven na de dood. Een belofte die men gratuit kan doen; men kan alleen geloven dat er na de dood nog "geleefd" wordt.

Ook nu nog is het RK instituut oorzaak van ziekte en dood (aids - anticondoom), cultuurroof  (bekeren van natuurvolken en andersgelovigen), ellende en armoede( de bijzondere missen, feesten en begrafenisen, kosten volgelingen in arme landen handenvol geld; geld dat zij niet hebben en binnen eigen kring keer op keer lenen, zodat de hele groep arm blijft).

De Rk kerk dient alleen het eigen belang en bekommert zich niet om de mens.
    Het RK instituut heeft nooit een goed imago verdiend.

• De kerk zal beschadigd zijn, want wat blijkt, het zijn gewoon mannen met sexuele driften waarvan gedacht werd dat ze die niet hadden! Beetje vreemd dat mensen denken dat het goddelijke wezens of zo zijn. Maar mijn geloof in GOD heeft het niet beschadigd. Geloof zit in een mens of niet. En of het nu de pastoor, politieman de dokter of wie dan ook is het zijn mensen en mensen doen dit soort dingen. Daders die er heel lang mee door kunnen gaan zijn vaak mensen die hoog geplaatst staan erg sociaal en vaak geliefd zijn.Het feit dat sommige mensen bijna onschendbaar zijn is mij en vele met mij al heel lang duidelijk, fijn dat nu steeds meer mensen dit onder ogen moeten zien. Ik merk dat mij deze discussies soms heel boos kunnen maken. Mensen kunnen soms zo hypocriet zijn. Als ik dat wel eens zeg krijg ik boze reacties. Maar ik weet een ieder mens in het intiemst van zijn zijn moet toegeven dat hij ooit een keer heeft weggekeken. Dat is toch niet mijn pakkie aan wordt gedacht. Maar nu wel met zijn alle verontwaardigd zijn? 

Kan er iets gedaan worden om met een belade verleden om te gaan!? De een zal dat kunnen de ander sleept het zijn hele leven mee. Die mensen die door het sexuele misbruik in hun jeugd zich door het leven slepen worden zovaak in de kou gezet. Je zult toch het verleden moeten late rusten vindt men. Voor vele een onmogelijke opgave. Het millieu waarin je opgroeid speeld vaak een grote rol. 

Of het boek na deze openbaring gesloten wordt ligt toch niet aan Deetman of de kerk.  Na deze discussie gaat het hele land weer gewoon aan het werk en buigd zich over het volgende schandaal. De slachtoffers hebben hun wonden open getrokken en openbaar gemaakt, ik hoop dat zij hierin niet vergeten worden door hun omgeving en de samenleving  alleen dan sluit het boek.

• Vergeet niet dat het de mensen zelf zijn die dit instituut zoveel macht hebben gegeven, hopend op een plaatsje in de hemel en per gezin werd hiervoor graag een kind afgestaan. En macht corrumpeert altijd, ook op het seksuele vlak. Steek dus ook eens de hand in eigen boezem. Toch zeker als je vindt dat andere geloven dit ook moeten.

• Waarom wordt de Mafia als een misdadige organisatie vervolgd en de katholieke kerk niet? Schadevergoeding is maar een lapmiddel. De kerk is toch een gestructureerde doofpot. Onder het mom van religie worden de meest vreselijke misdaden ineens quasi acceptabel. Eigenlijk begon het al met de kruistochten en heksenvervolging. Een lange historie van misdaden. Er is een paradigma verandering nodig om de RK-kerk gewoon als een misdadige organisatie te gaan zien!
Pagina 1 van 1 (5 items)